Back to All Events

Imre Szabo - devedeseta


Imre Szabo - devedeseta

Imre Szabó je eden izmed avtorjev, ki so na najbolj globok in neposreden način ustvarjalno odgovoren za novinarsko fotografijo tako v sodobni Srbiji, kakor tudi v bivši Jugoslaviji. Ta trditev ni niti malo pretirana – njen jasen dokaz je avtorjev fundus del iz več desetletij in fantastično izražen občutek nahajanja na pravem mestu ob pravem času, pronicljivosti in odločnosti, da dobesedno zgrabi trenutke zgodovine, ki so se v vseh teh letih odvijali pred njegovim objektivom.


Njegovo delo iz perspektive sedanjosti in časovnega odmika od spopadov na ozemlju bivše Jugoslavije predstavlja snov, skozi katero moramo neobhodno konstantno prehajati pri analizi in vzpostavljanju vzporednic med dogajanji »tedaj« in sedaj. Pri tem se sprašujemo, ali smo se naučili nekaterih lekcij iz preteklosti, ali pa se nam zaradi vročekrvne balkanske mentalitete mogoče pripravlja kak nov zgodovinski popravni izpit. To je predvsem pomembno pri analizi kosovskega spopada,  v čigar problematiki je avtor morda tudi največ pokazal, začenši od antološke fotografije »Hiša naprodaj« iz leta 1981, preko govora Slobodana Miloševića Srbom na Kosovem polju leta 1987, pa do prizorov med bombardiranjem s strani NATO sil, kot kronološkim  epilogom prvega polčasa tega gordijskega vozla.  Dejstvo, da je Imre Szabó porabil eno z drugim kar dve leti življenja za terensko delo na Kosovu, govori o tem, v kaki meri je njegov opus obvezna smernica, na katero se enostavno morate sklicevati, če bi radi v vizualni pripovedi dojeli bistvo tega problema. 

Tema razstave »Devetdeseta«  je prav avtorjev vojni opus, trenutki, ki jih je preživel na bojiščih na Hrvaškem, v Bosni in na Kosovu, poleg nekaterih zabeleženih dogodkov, ki so se dogajali pred njimi, ali pa vzporedno z njimi, kot učinki posledic teh vojn v samem Beogradu.

Imre Szabó v teh situacijah ne nastopa nujno, ali pa sploh ne, kot vojni reporter, ampak kot priča časa, ki iz svoje perspektive in voden z osebno intuicijo na malo globlji in kompleksnejši način beleži življenjske okoliščine prostora in situacij, v katerih se je znašel. V prvem planu njegovih vojnih in družbeno angažiranih fotografij so predvsem ljudje in groteska estetike nacionalnih delitev v nastajanju, ki pa so neizprosno vodile v globino konflikta.

S premislekom in občutkom za prepoznavanje trenutka je Imre Szabó dejansko fotograf življenja, ki dela neizbežen korak naprej v doživljanju človeškega, čustvenega. V situaciji, kjer je pravilo, da izberete, za katero stran boste igrali, je Imre uspel ostati sam svoj, saj je bil jezik, v katerem je govoril v tem trenutku, izključno in samo – fotografski. Jezik, ki pravilno uporabljen, ne razume oblik delitve, jezik, ki razume samo postopek beleženja pristnega trenutka. Trenutka, ki bo šele kasneje neizogibno izpostavljen (manipulativni) javnosti in bo pri tem poskušal ostati pristno svoj. To je situacija, v kateri Imre Szabo pravkar piše zgodovino teh prostorov na najboljši način.

Pred vami je štirideset pristnih primerov, o katerih govorimo. Razstavljeni so prvič v kompleksni celoti vizualne zgodbe, kot simbolični arhiv časa, ki je zahteval prevelik krvni davek.

Igor Čoko

Organizatorji: Združenje Grain in Univerzitetna knjižnica Svetozar Marković


Življenjepis

Rojen je bil 1956 leta v Mokrinu, gimnazijo je končal v Kikindi, potem pa je študiral nemški jezik in književnost na Filološki fakulteti v Beogradu. Fotografije razstavlja od leta 1974 in je od takrat sodeloval na preko 200 razstav doma in v inozemstvu in na njih prejel več nagrad in priznanj. Samostojno je razstavljal v Kikindi (1974, 1988), Mokrinu (1977, 1982 in 2018), Skopju (1983), Beogradu (1987, 2011 in 2018), Banatskem Brestovcu (2009), Ankari in Mariboru (2010), Paraćinu (2011), Bostonu (2013), Istanbulu (2015), Užicu (2018) in Samoboru (2019), Kragujevcu (2019).

Od leta 1980 se s fotografijo ukvarja poklicno kot fotoreporter, najprej v redakciji Ilustrovane Politike (do 1989), potem zelo kratek čas pri dnevniku Politika, pa v redakciji tednikov Intervju (do jeseni 1991) in Nin do leta 1995, ko se je odločil, da se bo samostojno ukvarjal z uporabno fotografijo. V vmesnem času je delal kot urednik fotografije v dnevniku Danas, pa tudi v tedniku Blic News in v agenciji Fonet, zadnja leta pa kot urednik fotografije v reviji Status in pri ustanovitvi Novog magazina. Njegove fotografije so objavljane u mnogih pomembnih svetovnih revijah (Stern, Focus, Spiegel, Le Monde, L’Express, Time, Newsweek, Herald Tribune, Le Nouvell Observateur) in večini jugoslovanskih časnikov, v več monografijah, katalogih in publikacijah.

Je član ULUPUDS (Združenja likovnih umetnikov uporabne umetnosti in oblikovalcev Srbije) od leta 1985, v Foto zvezi Srbije pa je nosilec naziva Mojster fotografije.

Danes živi in dela v Beogradu kot samostojni umetnik.

Earlier Event: September 10
Imre Szabo - nineties